Köpvillkor
 
1. Köp
 
1.1 Träffande av avtal
 
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. En orderbekräftelse skickas till dig via e-post när du genomfört köpet. Spara ditt ordernummer. Vi ingår endast avtal med myndiga personer. Efter att din order är lagd kan normalt inga ändringar göras. Detta gäller både på produkter och leveransinformation. Det är på konsumentens ansvar att skriva in rätt uppgifter och beställa rätt produkter.  
 
 
2. Priser och betalning
 
2.1 Pris
 
I priserna ingår moms. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel/felaktigheter med priserna. 
 
En fraktavgift tillkommer beroende på vald leveransmetod. Vi erbjuder fasta fraktpriser för leverans inom Sverige.
 
  • Fast frakt till ombud: 29 kr (Fri frakt för köp över 399 kr)

  • Hemleverans med Schenker: 179 kr (oavsett köpbelopp)

 
2.2 Betalning
 
Vi erbjuder ett flertal betalningsalternativ via Klarna.
  • Kortbetalning (Visa / Mastercard)

  • Banköverföring 

  • Få först, Betala senare - Fakturabetalning (14 dagar)

  • Delbetalning

 
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.
En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert.
 
2.3 Rabattkod
 
Det finns en rad rabattsidor på nätet som hänvisar till oss felaktigt. Vi har normalt inga rabattkoder.
 
2.4 Återbetalning
 
Återbetalningen sker normalt inom 10 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur.
 
 
3. Leveranser
 
3.1 Leveranstid
 
Våra leveranstider är 1-3 helgfria vardagar. (Längre leveranstider till Norrland och Gotland)
*Läs reservationer längst ner i stycket
 
Kommer din order in före 12:00 skickas den normalt samma vardag, under förutsättningen att samtliga artiklar i beställningen finns i lager.
 
Beställningsvara - Har leveranstid mellan 5-10 helgfria arbetsdagar
Eftersom produkten ej finns i lager och måste först beställas hem till vårt lager; detta tar normalt 5 arbetsdagar men kan ibland ta ända upp till 10 arbetsdagar. Skulle vi inte kunna leverera inom 10 arbetsdagar kommer vi i att meddela dig.
  • Om en eller flera artiklar är restnoterade med status "Beställningsvara 5-10 dagar" så hålls hela beställningen. En order skickas först när samtliga artiklar finns i lager. 

Reservationer:
  • Vi reserverar oss mot förseningar som vi inte kan råda över som t.ex extrema väderförhållanden, force majeure eller tekniska problem hos speditören.

  • Geografiskt avlägsna leveransorter, exempelvis Gotland och orter där postnumret börjar på siffran 9. Det brukar ta 1-2 dagar extra i leveranstid.

  • Lantbrevbäring innebär utöver andra eventuella geografiska tillägg också en extra dag i leveranstid.

  • Beställningar som skickas på pall och/eller med hemleverans undantas från våra normala leveransvillkor. Detta gäller till exempel produkter som större grillar, möbler etc. För denna typ av leveranssätt gäller 1-7 dagars leveranstid + eventuella extra dagar enligt reservations punkterna.

 
3.2 Leveranssätt
 
Vi använder oss av Schenker som huvud fraktleverantör, men även Postnords brevtjänst till de allra minsta paketen.
  • Fast frakt till ombud: 29 kr (Fri frakt för köp över 399 kr)

  • Hemleverans med Schenker: 179 kr (oavsett köpbelopp)

 
3.3 Ej utlöst order
  • För ej uthämtade paket debiteras du 150 kr för tillkomna omkostnader (returfrakt, expeditions- och administrationskostnad etc). 

  • Om du inte tar emot/löser ut en hemleverans kommer du att debiteras 650 kr för tillkomna omkostnader.

  • Om du inte tar emot/löser ut en hemleverans av större gods som skickas på pall debiteras du 1295 kr för tillkomna omkostnader. (Detta gäller även om du ångrat ditt köp) 

 
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en hemleverans.
 
3.4 Synlig fraktskada
 
Vid eventuell fraktskada ska anmälan göras direkt av dig på plats - innan ni kvitterar godset.
Även en smärre skada på ytterkartongen ska anmälas.
 
Observera att du absolut inte får försöka laga eller montera produkten innan den blivit besiktigad av speditörens reklamations ansvariga. Originalemballaget ska behållas.
 
Efter anmälan gjorts hos Schenker eller ansvarig speditör vänligen kontakta oss med ett reklamationsnummer om skadan orsakat åverkan på din produkt.
 
3.5 Dold fraktskada
 
Vid en dold fraktskada måste en anmälan göras av dig snarast hos Schenker eller ansvarig speditör. Efter anmälan gjorts hos speditören vänligen kontakta oss med ett reklamationsnummer.
 
3.6 Schenker Hempaket
 
Din order levereras direkt hem till dörren under dagtid mellan 08:00-17:00. Vår speditör Schenker kommer att kontakta dig per telefon för att boka dag för hemleverans. Normal leveranstid för denna tjänst är 2-5 arbetsdagar. Extra leveranstid kan tillkomma för mindre eller geografiskt avlägsna orter.
 
3.7 Uthämtning av order / Legitimering
 
För att hämta ut paket hos ditt ombud behöver du en giltig legitimation.
 
Observera att giltig legitimation måste kunna uppvisas vid uthämtning av paket hos ombud. Mottagarnamnet i beställningen måste överensstämma med namnet som står på uthämtarens legitimation. Använd inga smeknamn i din beställning, och adressera alltid till den person som fysiskt ska hämta ut paketet.
 
Läs mer om legitimering och vilka legitimationer som är godkända på PostNords hemsida: https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/legitimering/godkanda-legitimationer
 
Om ändringar behöver göras i leverans uppgifterna efter att ditt paket redan har skickats så kommer du att debiteras för varje ändring. Pris från 250:-. (Detta avser kostnaden för ändrat förfogande och den avgift speditören debiterar oss)
 
Leverans till Åland: vi ansvarar inte för eventuella extra kostnader som uppkommer vid t.ex tull.
 
 
4. Ångerrätt / Öppet köp
 
Vid köp av varor gäller alltid 60 dagars ånger- och bytesrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela detta inom 60 dagar från det att kunden eller kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).
 
Att inte hämta ut sitt paket räknas inte som ett ångrat köp. 
 
Det är tillåtet att öppna förpackningen och utföra funktionskontroll på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Varor som är inplastade får ej öppnas som t.ex brädspel och pussel.
 
Retur - och bytesrätten gäller inte underkläder, badkläder och plomberade varor. 
 
Alla etiketter ska finnas kvar på varorna och ligga i sina originalförpackningar. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick i sin originalförpackning med alla ev delar. Varan bör förpackas väl.
 
Transportskador som uppstår på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
 
Sätt inga retursedlar/adresslappar direkt på varans förpackning utan varan måste förpackas i en annan kartong/varubrevspåse. Varor som skickas tillbaka där man enbart satt retursedeln direkt på varans förpackning kommer ej att godkännas samt debiteras för ev omkostnader fn 150 kr. 
 
HandelsAvenyn åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
 
Vid nyttjande av ångerrätten/öppet köp/bytesrätt står du för kostnaden för returfrakt tillbaka till oss. Vi ser gärna att du kontaktar oss via mail vid retur: kundservice@handelsavenyn.se för att erhålla retursedel via mail. Retur får Ej ske som postförskott eller efterkrav.
 
OBS! Viktigt att du sparar inlämningskvittot då det är du som ansvarar för returförsändelsen!
 
Returadressen är:
 
HandelsAvenyn AB
Gröndalsvägen 13
74047 Harbo
 
Inkludera dina uppgifter (namn, adress, ordernummer) i returen samt skriv med anledning för returen för snabbare hantering. 
 
Vi följer lagen om distansavtal:
 
Returfrakt: Från 49 kr (med bifogad retursedel från oss)
 
Återbetalningen sker normalt inom 10 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur.
 
 
5. Reklamationsrätt
 
HandelsAvenyn AB säljer samtliga produkter med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.
 
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs. fabrikationsfel som fanns på produkten vid leverans. Fabrikationsfel ska konstateras av HandelasAvenyn AB, varpå du som kund får en fri reparation alternativt en ny produkt. Produktgarantin gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten, förslitningsskador eller då du har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. 
 
Faktura eller kvitto gäller som garantibevis. Förvara dokumentet varsamt eftersom du behöver visa upp det om du behöver utnyttja garantirätten. 
 
Vid reklamation kontakta vår kundservice för att få fraktsedel bifogat via e-post. Eventuell återbetalning, ny produkt eller reparation sker efter att vi mottagit och granskat produkten.
Om granskningen visar att skadan beror på normalt slitage, handhavandefel eller om produkten fungerar som den ska kommer du att debiteras fn. 150 kr för kostnader som uppstått.
 
 
6. Reservation för fel
 
  • Felsatta priser: Vi förbehåller oss rätten att i efterhand neka en order och återbetala pengarna där vi satt fel pris.

  • Tekniska fel vid betalning: Skulle en beställning gå igenom utan att betalning skett kommer vi inom skälig tid att skicka en faktura på kvarvarande belopp.

  • Fel vid packning: Om du får flera eller fel produkter än du betalt för eller t.ex. att paketet skickas två gånger kan vi i efterhand begära tillbaka dessa produkter (inom skälig tid). I ett sådant fall står vi givetvis för returfrakt kostnaden. Skulle du inte skicka tillbaka produkterna till oss tar vi oss rätten att fakturera för dessa.

  • Övriga fel: Vi reserverar oss för fel som vi inte kan råda över och förbehåller oss rätten att vidta nödvändiga åtgärder inom skälig tid.

 
7. Kontaktinformation
 
HandelsAvenyn AB
Gröndalsvägen 13
74047 Harbo
Tfn: 0763977320
E-post: kundservice@handelsavenyn.se
Orgnr: 559183-8486
 
 
(Senast uppdatering: 2020-07-28)