Köpvillkor
1. Köp
1.1 Träffande av avtal
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. En orderbekräftelse skickas till dig via e-post när du genomfört köpet. Spara ditt ordernummer. Vi ingår endast avtal med myndiga personer. Efter att din order är lagd kan normalt inga ändringar göras. Detta gäller både på produkter och leveransinformation. Det är på konsumentens ansvar att skriva in rätt uppgifter och beställa rätt produkter.
2. Priser och betalning
2.1 Pris
I priserna ingår moms. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel/felaktigheter med priserna.
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand neka en order och återbetala pengarna där vi satt fel pris. Har ordern redan skickats kommer vi inom skälig tid att skicka en faktura på kvarvarande belopp.
En fraktavgift tillkommer beroende på vald leveransmetod. Vi erbjuder fasta fraktpriser för leverans inom hela Sverige.
Schenker:
Postnord:
Postnord Hemleverans:
2.2 Betalning
Vi erbjuder ett flertal betalningsalternativ varav alla uppfyller kraven för PCI DSS:
Klarna:
Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.
En finess med Klarna Checkout är att de skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort, swish eller banköverföring. Allt är lika säkert.
Swish betalning:
Vi erbjuder även möjlighet att betala direkt med Swish via Klarna.
Fyll i dina uppgifter samt mobilnummer som är kopplat till Swish i kassan efter att du har valt Swish som betalningsmedel. Du kommer sedan att tillfrågas att öppna Swish-appen och godkänna betalningen. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas vidare till sidan för orderbekräftelse.
2.3 Rabattkod
Det finns en rad rabattsidor på nätet som hänvisar till oss felaktigt. Vi har normalt inga rabattkoder.
2.4 Återbetalning
Sker normalt inom 14 arbetsdagar från att vi mottagit besked om önskat ånger/retur. Dock tidigast från att vi mottagit och godkänt din retur, och kommer att ske på samma sätt som den ursprungliga betalningen om inget annat uttryckligen avtalats.
3. Leveranser
3.1 Leveranstid
Våra leveranstider är 1-3 helgfria vardagar. Leveranstiden räknas från dagen efter att du la din beställning, förutsatt att vi har varan i lager. (Längre leveranstider till Norrland och Gotland)
*Läs reservationer längst ner i stycket
Kommer din order in före 12:00 skickas den normalt samma helgfria vardag, under förutsättningen att samtliga artiklar i beställningen finns i lager.
Beställningsvara - Har leveranstid mellan 5-10 helgfria arbetsdagar
Eftersom produkten ej finns i lager och måste först beställas hem till vårt lager; detta tar normalt 5 arbetsdagar men kan ibland ta ända upp till 10 arbetsdagar. Skulle vi inte kunna leverera inom 10 arbetsdagar kommer vi i att meddela dig.
Reservationer:
-
Vi reserverar oss mot förseningar som vi inte kan råda över som t.ex extrema väderförhållanden, force majeure eller tekniska problem hos speditören, förseningar pga överbelastning hos fraktbolaget osv.
-
Geografiskt avlägsna leveransorter, exempelvis Gotland och orter där postnumret börjar på siffran 9. Det brukar ta 1-2 dagar extra i leveranstid.
-
Lantbrevbäring innebär utöver andra eventuella geografiska tillägg också en extra dag i leveranstid.
-
Beställningar som skickas på pall och/eller med hemleverans undantas från våra normala leveransvillkor. Detta gäller till exempel produkter som större grillar, möbler etc. För denna typ av leveranssätt gäller 1-7 dagars leveranstid + eventuella extra dagar enligt reservations punkterna.
3.2 Leveranssätt
Vi använder oss av Schenker som vår huvud fraktleverantör, men även av Postnord.
Schenker:
Hemleverans Postnord:
3.3 Ej utlöst order
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en hemleverans.
3.4 Synlig fraktskada
Vid eventuell fraktskada ska anmälan göras direkt av dig på plats - innan ni kvitterar godset.
Även en smärre skada på ytterkartongen ska anmälas.
Observera att du absolut inte får försöka laga eller montera produkten innan den blivit besiktigad av speditörens reklamations ansvariga. Originalemballaget ska behållas.
Efter anmälan gjorts hos Schenker eller ansvarig speditör vänligen kontakta oss med ett reklamationsnummer om skadan orsakat åverkan på din produkt.
3.5 Dold fraktskada
Vid en dold fraktskada måste en anmälan göras av dig snarast hos Schenker eller ansvarig speditör. Efter anmälan gjorts hos speditören vänligen kontakta oss med ett reklamationsnummer.
3.6 Uthämtning av order / Legitimering
För att hämta ut paket hos ditt ombud behöver du en giltig legitimation.
Observera att giltig legitimation måste kunna uppvisas vid uthämtning av paket hos ombud. Mottagarnamnet i beställningen måste överensstämma med namnet som står på uthämtarens legitimation. Använd inga smeknamn i din beställning, och adressera alltid till den person som fysiskt ska hämta ut paketet.
Om ändringar behöver göras i leverans uppgifterna efter att ditt paket redan har skickats så kommer du att debiteras för varje ändring. Pris från 250:-. (Detta avser kostnaden för ändrat förfogande och den avgift speditören debiterar oss)
Leverans till Åland: vi ansvarar inte för eventuella extra kostnader som uppkommer vid t.ex tull.
4. Kundtjänst öppettider
Du kan nå oss antingen via e-post:
Kundservice@handelsavenyn.se alla helgfria vardagar. Vi besvarar dina frågor så fort som möjligt, senast inom 48 h.
Eller via vår telefonsupport: 0763-977320 helgfria vardagar 09:00-14:00
(Vid hög belastning var god kontakta oss via e-post så kontaktar vi dig så fort som möjligt, dock senast inom 48 h)
5. Ångerrätt
Vid köp av varor gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att kunden eller kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Om du ångrar ditt köp kan du returnera produkten och få pengarna tillbaka. Ångerrätten gäller inte för hygienprodukter.
En avgift kan dras av från din återbetalning om produkten returneras i försämrat skick, dvs vid defekt förpackning eller uppenbar åverkan på produkten kommer prisavdrag att ske mellan 30-100 % av produktens värde.
Vi står ej för retur fraktkostnaden till oss och ersätter inte borttappade paket dvs det är du som kund som ansvarar att försändelsen når oss.
Kontakta oss via e-post innan du skickar tillbaka paketet för att motta en retursedel och/eller vidare instruktioner.
Varan/varorna ska senast skickas till oss inom 14 dagar från att du kontaktat oss.
Att inte hämta ut sitt paket räknas inte som ett ångrat köp.
5.1 Hygienprodukter
Ångerrätten omfattar inte produkter som inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl eller varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.
Detta omfattar till exempel kosmetiska produkter, underkläder, träningskläder, in-ear hörlurar/hörlurssnäckor o.s.v samt produkter med begränsad hållbarhet och produkter som klassas som färskvaror.
Vid retur av UV- och badkläder och sportkläder ber vi dig returnera varan i originalförpackningen och i oförändrat skick, det vill säga; Varan ska vara oanvänd och eventuella lappar och plomberingar ska sitta kvar. Vid saknad eller förstörd originalförpackning sker en värdeminskning som bedöms av HandelsAvenyn från fall till fall. Saknar varan någon originaldel och/eller är förstörd sker en värdeminskning som även bedöms från fall till fall.
6. Öppetköp och bytesrätt
Vi erbjuder våra kunder upp till 60 dagars retur- och bytesrätt. För att utnyttja retur- och bytesrätten och få produkten återbetald, minus returkostnaden, ska varan returneras i samma skick som du fått den och får inte ha använts. Se mer information nedan.
Det är tillåtet att öppna förpackningen och utföra funktionskontroll på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Varor som är inplastade/plomberade får ej öppnas som t.ex brädspel och pussel. Produkten måste alltså returneras i samma skick som den mottogs för att retur-och bytesrätten ska gälla.
Retur - och bytesrätten gäller inte underkläder, badkläder och plomberade varor där plomberingen har brutits eller företagskunder.
Alla ev etiketter ska finnas kvar på varorna och ligga i sina originalförpackningar. För att returen/bytesrätten ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick i sin originalförpackning med alla ev delar. Varan bör förpackas väl i skyddande emballage. Efterföljs inte detta så kommer vi ej att godkänna returen och du kommer att bli debiterad för ev frakt- och omkostnader fn 150 kr då vi kommer att skicka tillbaka varan till er.
6.1 Transportskador vid retur/byte
HandelsAvenyn åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur. Transportskador som uppstår på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
Sätt inga retursedlar/adresslappar direkt på varans förpackning utan varan måste förpackas i en annan kartong/varubrev påse. Varor som skickas tillbaka där man enbart satt retursedeln direkt på varans förpackning kommer ej att godkännas samt debiteras för ev omkostnader fn 150 kr.
6.2 Returfrakt
Vid nyttjande av ångerrätten/öppet köp/bytesrätt står du själv för kostnaden för returfrakten tillbaka till oss. Vi ser gärna att du kontaktar oss via mail innan om du önskar få en retursedel:
kundservice@handelsavenyn.se
Returer får Ej ske som postförskott eller efterkrav.
Fraktkostnaden för returen kommer att automatiskt dras av från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du även fraktkostnaden du betalat vid köptillfället återbetalt (dock ej returfrakten).
Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas inte fraktkostnaden. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum/pausar fakturan hos Klarna. Detta gör du enklast via Klarna-appen, Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.
6.3 Returadress & information som ska med i paketet vid retur
Returadressen är:
HandelsAvenyn AB
Gröndalsvägen 13
74047 Harbo
Steg-för-steg vid ånger/retur/byte
-
Kontakta Kundservice via e-post: Kundservice@handelsavenyn.se för att få en retursedel
-
Skriv ut bifogad retursedel
-
Lägg tillbaka varan och alla ev delar du vill returnera i dess originalförpackning i kartongen den kom i/skyddande emballage.
-
Inkludera dina uppgifter (namn, adress, ordernummer) i paketet samt skriv med anledning till returen för snabbare hantering.
-
Försegla paketet noggrant.
-
Fäst returfraktsedeln ovanpå den gamla fraktsedeln.
-
Lämna in paketet på ett Schenker ombud
-
Spara kvittot som retur bevis.
OBS! Viktigt att du sparar inlämningskvittot då det är du som ansvarar för returförsändelsen!
Vi följer lagen om distansavtal:
6.5 Återbetalning:
Sker normalt inom 14 arbetsdagar från att vi mottagit besked om önskat ånger/retur. Dock tidigast från att vi mottagit och godkänt din retur, och kommer att ske på samma sätt som den ursprungliga betalningen om inget annat uttryckligen avtalats.
Fraktkostnaden för returen kommer att automatiskt dras av från ditt återbetalningsbelopp. Om du ångrar ditt köp och önskar returnera hela din order ska du kontakta kundservice inom 14 dagar efter du har mottagit din order och meddela att du önskar ångra ditt köp. Om du valde det billigaste fraktalternativet vid köpet får du även fraktkostnaden du betalat vid köptillfället återbetalt (dock ej returfrakten).
Om du returnerar delar av din order, eller inte kontaktar oss förrän efter 14 dagar, återbetalas inte fraktkostnaden. Har du en obetald faktura för din order är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum/pausar fakturan hos Klarna. Detta gör du enklast via Klarna-appen, Klarna.se eller genom att ringa 08-120 120 10.
6.6 Bytesrätt
Om du vill byta din vara till en annan storlek, färg eller modell ska du returnera varan enligt instruktionerna ovan och lägga en ny beställning på den vara du önskar. När vi har hanterat din retur får du pengarna tillbaka minus returfrakten.
Se ovan för returvillkor och priser för returfrakt.
Om du vid köptillfället har använt rabattkod, mängdrabatt eller liknande, måste du kontakta kundservice för att få ersättning så att du kan beställa på nytt.
7. Reklamationsrätt
HandelsAvenyn AB säljer samtliga produkter med 1 års garanti eller tillverkarens egna angivna garantitid på respektive vara som anges i annons samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige.
7.1 Produktgarantin via tillverkare och oss
Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, dvs. fabrikationsfel som fanns på produkten vid leverans. Fabrikationsfel ska konstateras av HandelsAvenyn AB, varpå du som kund får en fri reparation alternativt en ny produkt. Produktgarantin gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten, förslitningsskador eller då du har orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte handhavandefel, felinställd produkt eller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
Alla garantin ärende måste gå via oss och ska anmälas snarast inom garantitiden. Vi kontaktar respektive tillverkare. Samt bifogar retursedel och vidare instruktioner till dig.
Faktura eller kvitto gäller som garantibevis. Förvara dokumentet varsamt eftersom du behöver visa upp det om du behöver utnyttja garantin rätten.
7.2 Reklamation
Du har rätt att reklamera en vara i 3 år, beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts och senast inom 2 månader från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.
Du måste kontakta oss via e-post och lämna en utförlig beskrivning av felet samt skicka med bilder på skadan/felet samt ange ditt ordernummer.
Ansvaret ligger hos dig som konsument att anmäla om att varan är felaktig och hur den är felaktig eller att det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning samt med vår retursedel (som bifogas vid kontakt med oss) tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
Vid transportskador ser vi gärna att ni hör av er till oss inom 7 dagar, efter att ni har anmält skadan hos speditören.
Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi dig för varan och returfrakten. Vid en godkänd reklamation står vi för alla kostnader inklusive all frakt.
7.2.1 Kontakta oss vid Reklamation
Vid reklamation kontakta vår kundservice för att få fraktsedel bifogat via e-post,
kundservice@handelsavenyn.se. Eventuell återbetalning, ny produkt eller reparation sker efter att vi mottagit och granskat produkten.
Om granskningen visar att skadan beror på normalt slitage, handhavandefel eller om produkten fungerar som den ska kommer du att debiteras fn. 150 kr för kostnader som uppstått.
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt om varan, genom att kontakta oss via e-post, innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
8. Manualer
För de produkter där det krävs bruksanvisning så medföljer de det i pappersformat som har lagts i paketet direkt från tillverkaren. Bruksanvisningen brukar vara på Svenska om inget annat anges.
9. Force Majeure
Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetbeslut, valutarestriktioner, eldsvåda, krig, elavbrott, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Detta innebär att HandelsAvenyn AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
10. Reservation för fel
11. Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende HandelsAvenyns tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundservice via e-post alternativt telefon 0763977320. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige, som tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist, eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
12. Kontaktinformation
HandelsAvenyn AB
Gröndalsvägen 13
74047 Harbo
Tfn: 0763977320
E-post: kundservice@handelsavenyn.se
Orgnr: 559183-8486
(Senast uppdatering: 2022-02-15)